Monday, December 15, 2008

Perjanjian Inggeris-Belanda 1824

Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 yang juga dikenali sebagai
Perjanjian London.
Syarat-syarat perjanjian:
Di antara syarat- syarat penting isi perjanjian ini ialah:-
* Belanda mengiktiraf pertapakan Inggeris di Singapura.
* Belanda akan menyerahkan Melaka kepada pihak Inggeris dan sebagai balasannya pihak Inggeris pula akan menyerahkan Bangkahulu kepada pihak Belanda.
* Penghapusan lanun di kawasan Kepulauan Melayu adalah tanggungjawab kedua-dua belah pihak (Inggeris & Belanda).
* Belanda tidak boleh membuat sebarang perjanjian atau terlibat di dalam hal ehwal negeri-negeri Melayu.
* Inggeris pula tidak boleh membuat sebarang perjanjian atau terlibat dalam hal ehwal mana-mana kerajaan di selatan Singapura, yang berada di bawah pengarauh pihak Belanda dan juga di Sumatera.
Kesan Perjanjian Inggeris Belanda
* Pembahagian Kepulauan Melayu kepada dua lingkungan pengaruh iaitu pengaruh British dan Pengaruh Belanda.
* Perpecahan Empayar Johor-Riau. Empayar Johor berakhir apabila Singapura dan Tanah Besar Johor jatuh ke tangan British dan Kepulauan Riau di bawah pengaruh Belanda.
* Persaingan kuasa di antara Belada dengan British semakin sengit.
* 1824 - Dengan Perjanjian Anglo-Belanda atau Perjanjian London, Melaka telah diletakkan di bawah pemerintahan British. Kemudian pada tahun 1826, Perjanjian Selat telah dibuat, di mana Pulau Pinang, Singapura dan juga Melaka telah di jadikan Negeri-negeri Selat yang berada dalam sistem pentadbiran yang sama.
* 1867 - Pentadbiran Negeri-negeri Selat telah dipindahkan dari Gabenor - ketua jabatan di India kepada Pejabat Kolonial di London dan Melaka telah menjadi koloni British.
Nota kaki: Hari ini kita belajar sikit tentang sejarah negara kita. Walaupun cuti sekolah buku pelajaran jangan lupa. Perjanjian Inggeris - Belanda atau Perjanjian London atau Perjanjian Anglo-Belanda 1824 antara perjanjian awal yang ditandatangani oleh penjajah yang melibatkan negara kita dan mencorak sejarah hingga hari ini.

No comments: