Masjidil Haram sedang dalam projek pembinaan mega yang hebat!!..
Pernahkah anda melihat tempat ibadah paling moden di dunia?
Inilah satu-satunya masjid yang paling moden di dunia! Masjidil Haram di Mekah!
Yang lebih dibanggakan lagi, salah seorang arkitek Muslim yang terlibat dalam projek mega ini adalah dari Malaysia!
Mereka masing-masing berasal dari Turki, Arab Saudi, Algeria, Malaysia dan dua dari Lubnan.
Malaysia diwakili Profesor Kulliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Ismawi Zen.
Berikut merupakan sejarah pembinaan Masjidil Haram:
Sejarah pembesaran Masjidil Haram pada era moden:
- Fasa pertama dilakukan pada 1955 atas arahan Raja Abdul Aziz, pengasas Arab Saudi.
- Pada 1988 pula, Raja Fahd Abdulaziz Al Saud mengarahkan pembesaran kawasan solat dari 152,000 kepada 356,000 meter persegi.
- Projek pembesaran kali ketiga ini dilakukan di bawah kepimpinan Raja Abdullah Abdul Aziz di bawah tanggungan penuh Kerajaan Arab Saudi.
Empat garis panduan (larangan) kerajaan Arab Saudi dalam merancang pembangunan di Masjidil Haram iaitu:
1) Larangan mengubah suai Kaabah.
2) Lokasi Saie iaitu antara Bukit Safa dan Marwah.
3) Kedudukan telaga Zam Zam.
4) Sempadan tanah haram.
Empat pertimbangan yang diambil kira:
1) Konsep mampan.
2) Pembangunan kerohanian
3) Sejarah
4) Kapasiti.
4) Sempadan tanah haram.
Empat pertimbangan yang diambil kira:
1) Konsep mampan.
2) Pembangunan kerohanian
3) Sejarah
4) Kapasiti.
Selain itu, pembangunan semula Makkah ini juga bakal menghidupkan kembali fungsi masjid pada zaman Rasulullah sebagai tempat perkembangan ilmu, yang mana kerajaan Arab Saudi mahu menubuhkan sebuah institusi pengajian di dalam masjid itu.
Ada masa dan kawasan tertentu kota Makkah tidak sesak ketika musim haji dan umrah, menyebabkan kerajaan bercadang membina sebuah universiti di satu bahagian di dalam masjid berkenaan bagi mengimarahkan kawasan ibadat itu agar tidak kelihatan kosong dan sepi.
Universiti ini menawarkan kursus dalam bidang sains dan teknologi membuka peluang kepada umat Islam belajar mengenai ilmu berkenaan juga membuktikan kepada orang luar bahawa masjid tidak hanya sebagai tempat ibadat malah lebih daripada itu.
Di samping itu, pembinaan terowong pejalan kaki dan stesen perkhidmatan awam seumpama sistem transit aliran ringan (LRT) seperti di Malaysia, turut diwujudkan bagi keselesaan jemaah bergerak sepanjang berada di kota suci itu.
Pada masa ini, kenderaan persendirian dibenarkan masuk ke kawasan masjid namun selepas LRT siap, semua kenderaan perlu diletakkan di Masjid Tana’im yang mana jemaah akan menaiki LRT itu untuk ke masjid terbabit.
(Sumber: Berita Harian)
No comments:
Post a Comment