Wednesday, October 22, 2008

Perak Man

Perak Man adalah satu-satunya rangka manusia Paleolitik yang paling lengkap ditemui di Asia Tenggara. Perak Man hidup lebih kirang 10,000 tahun dahulu dan mati akibat sakit tua atau penyakit pada umur 40-45 tahun. Umur ini dianggap sangat tua kerana manusia pada zaman itu dianugerahkan hidup sekitar 20 – 30 tahun sahaja. Perak Man dilahirkan dengan kecacatan fizikal Brachymesophalangia kerana mempunyai banyak pengalaman dan pengetahuan tentang memburu dan memungut makanan, ubat-ubatan, adat resam serta spek-aspek lain dalam kehidupan pada zaman Paleolitik. Perak Man telah dikebumikan di Gua Gunung Runtuh dengan penuh adat istiadat di mana ianya ditemui dalam posisi kedua-dua kinya dilipatkan ke dada seprti anak dalam kandungan dan dikirimkan dengan alat batu dan makanan yang terdiri dari 3,000 siput sedut dan daging (babi hutan, rusa , biawak, labi-labi, kera dan mungkin jiga kijang, siamang dan harimau bintang).

Gua Gunung Runtuh

Lembah Lenggong mempunyai sejumlah 16 gua, termasuk beberapa yang berpotensi untuk dibangunkan sebagai pusat tarikan pelancong. Sumber berpotensi ini akan menerima sambutan baik terutamanya daripada pelancong yang berminat kepada aktiviti meneroka gua dan sejarah zaman purba. Di antara gua-gua yang berpontensi termasuklah Gua Kajang (dimana terdapat tulisan zaman purba) dan Gua Gunung Runtuh (tempat dijumpai tulang-tulang "Perak Man"). Kota Tampan merupakan satu kawasan tarikan arkeologi di mana tinggalan zaman "Paleolitic" telah dijumpai. Di bahagian utara daerah ini juga terdapat gua batu kapur di Bukit Damar.

No comments: