Sunday, August 03, 2008

Mengapa perlu belajar sejarah?

Pernahkan anda terfikir mengapa perlunya belajar sejarah? Sewaktu di sekolah menengah tentu ada rakan-rakan yang bertanyakan soalan ini kepada guru sejarah.
Sewaktu bersembang-sembang dengan murid-murid mengenai sekolah dan pelajaran, ada seorang murid bertanya, kenapa perlu belajar sejarah? Tidakah ia membuang masa?

Adakah kita membuang masa dengan belajar sejarah?

Sejarah bukan hanya untuk menghafal fakta-fakta tanpa mengaitkannya dengan kehidupan kita sehari-hari bahkan ianya sebagai panduan hidup. Dalam sejarah kita dapat mengkaji mengapa sesuatu peristiwa berlaku, tokoh-tokoh yang terlibat dan bagaimana mereka bertindak mengatasi masalah yang timbul. Dengan adanya pengetahuan ini maka kita akan menjadi manusia yang lebih bijaksana dan bersedia dalam menghadapi segala permasalahan yang mungkin timbul. Dengan mempelajari sejarah kita akan lebih mengenal diri kita sendiri. Kejayaan generasi lampau boleh dijadikan iktibar dan semangat untuk kita mencipta kejayaan pada hari ini. Kegagalan generasi lampau boleh juga dijadikan iktibar dan teladan agar kita tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Jadi adakah membazir masa dengan belajar sejarah?

Tentulah TIDAK.

No comments: